Vissza az előzőleg látogatott oldalra (nem elérhető funkció)Vissza a tananyag kezdőlapjára (P)Ugrás a tananyag előző oldalára (E)Ugrás a tananyag következő oldalára (V)Fogalom megjelenítés (nem elérhető funkció)Fogalmak listája (nem elérhető funkció)Oldal nyomtatása (nem elérhető funkció)Oldaltérkép megtekintése (D)Keresés az oldalon (nem elérhető funkció)Súgó megtekintése (S)

WEB 2-es eszközök a társadalmi és marketingkutatások szolgálatában / Web 2.0-es technológiák bemutatása, közösségi szolgáltatások, kategóriái, funkciói és alkalmazásai

Tanulási útmutató

Összefoglalás

Leckénkben bemutatjuk a legfontosabb Web 2.0-es alkalmazásokat, közösségi oldalakat és kitérünk az ezzel kapcsolatos kutatásokra is.

Követelmény

Az Olvasó ismerje a legfontosabb Web 2.0-es szolgáltatásokat, trendeket és kapcsolódó kutatásokat.

A WEB 1.0-től a WEB 2.0-ig

Mielőtt a konkrét technológiák áttekintésébe belefognánk, nézzük meg, mit is értünk Web 2.0 alatt!

A világháló (WWW) feladata kezdetben az volt, hogy alkalmas legyen információk, dokumentumok megosztására, így a kutatással kapcsolatos feladatok támogatására. A HTML nyelv megismerése (vagy egy alkalmas szerkesztőprogram kezelésének elsajátítása) után bárki publikálhatott a világhálón. A publikált oldalak frissítése manuálisan történt, vagyis a változásokat a HTML forráskód változtatásával és újbóli publikálásával lehetett elérhetővé tenni.

Azonban a világhálót hamar elárasztották az üzleti célú alkalmazások, gombamód szaporodtak a dinamikus, interaktív, a multimédia lehetőségeit kihasználó alkalmazások. Ez már átmenetet jelentett a Web egy korszerűbb változata felé, így akár ezt már a WEB 1.5-s változatának is hívhatnánk. A dinamikus oldalak esetén egy szerveroldali alkalmazás állítja össze az oldalakat, jellemzően adatbázisból lekérve a tartalmakat, és az oldalak egyszerű módosítása is megoldottá vált egy adminisztrációs felületen keresztül. Ma is sok cég, intézmény internetes megjelenésére ez a technológia jellemző.

A minőségi változást, az új felhasználói élményt a közösségi oldalak/ szolgáltatások megjelenése hozta el. A bárki egyszerűen publikálhatja a gondolatait a blogok és mikroblogok segítségével, a megjelenő szolgáltatásokkal fotóit gyorsan és hatékonyan megoszthatja, barátaival, ismerőseivel, szakmabeli kollégáival tarthatja a kapcsolatot és így tovább. Fontos tudnunk, hogy ez a változás nem elsősorban technikai jellegű, hanem a felhasználók hozzáállásában, tevékenységeiben jelentkezik. A felhasználók új kommunikációs lehetőségeket kezdenek el aktívan használni, közösségek alakulnak ki a virtuális térben. Ez jelenti az új generációs web (Web 2.0) esszenciáját.

A következőkben áttekintjük a legnépszerűbb szolgáltatásokat, és kitérünk arra, hogy hogyan segíthetik a társadalomtudományi és marketing jellegű kutatásokat.

Közösségi szolgáltatások, közösségi hálózatok, alkalmazásai

Az internet, mint kommunikációs platform lehetővé teszi több ember kommunikációját, akár egy időben, a technikai fejlődés, majd az internet által a világot lekicsinyített „világfaluban”.

A közösség legősibb formája a család, majd a gyűjtögető, vadászó hordák, városok, stb.

Közösségi szolgáltatások

A közösségi szolgáltatások alapvetően háromféle tevékenységre épülnek:

Közösségi szolgáltatások típusai

Vissza a tartalomjegyzékhez

A közösségi hálózatok

A közösségi hálózatokat gyakran összetévesztik a közösségi médiával, tehát először nézzük meg, hogy mi is a kettő között a különbség. Míg a közösségi médiához tartoznak a blogok, wikik, hozzászólások, fényképek és videók, addig a közösségi háló középpontjában a profilok és azok kapcsolataik állnak. Persze a közösségi hálókon is megvan a lehetőségünk képek, videók megosztására, hozzászólásokat írhatunk, de nem ez a tartalom áll a középpontban. Így tehát az emberek az elsődlegesek, akik folyamatosan újabb és újabb képeket osztanak meg, híreket tesznek közzé, ezzel szórakoztatva illetve tájékoztatva egymást (Forrás: Clara Shih - A Facebook kora).

Vissza a tartalomjegyzékhez

Közösségi hálózatok története

1971-ben két egymás mellett beüzemelt számítógépen elküldték az első e-mailt. Széles körben csak 1990-ben terjedt el, hiszen ekkor terjedt el a World Wide Web, ami átlagemberek számára is elérhetővé tette.

1978-ban megjelent a Bulletin Board System: egy adatbázis, melyet az arra jogosultak írhatják-olvashatják. A BBS egy speciális programon keresztül felhívható azok számára, akik ismerik telefonszámát.

1979-ben az Usenet kezdte meg működését. Egy új szolgáltatás, a hálózati újság vált elérhetővé a felhasználók számára, ahol a cikkek hírcsoportokba vannak rendezve. Eleinte főleg hallgatók és kutatók használták. Ezzel egyidőben született meg a troll (stílusával bomlasztja a fórum közösségét) és a flame (olyan hozzászólás, mely sérti más felhasználó személyét) fogalma.

1994-ben létrejött a Geocities, a közösségi oldalak egyike. Itt a felhasználónak lehetősége volt egyszerűen saját weboldalat készíteni, melyet városokról elnevezett kategóriákba kellett sorolni, pl.: Bécs a balett, klasszikus zene és opera, Hollywood pedig a filmek és színészek kategóriája. A Geocitiest 2009 áprilisában – 38 millió felhasználók által készített oldallal - a világ nagy részén leállították, ma már csak Japánban érhető el.

Az első közösségi háló az amerikai classmates.com volt, mely 1995-ben nyílt meg. Itt könnyen megtalálhatták-megtalálhatják egymást azok az emberek, akik egy iskolába, óvodába jártak. Ma már több mint 50 millió felhasználóval rendelkezik.

1997-ben hozták létre a sixdegrees.com közösségi oldalt, ahol lehetőség volt személyes üzeneteket váltani és faliújságra írni. 2000. december 30-án 1 millió felhasználóval zárták be.

Szintén 1997-ben kezdett el terjedni az AOL Instant Messenger. Az eleinte a Netscape böngészőkhöz letölthető csevegő program hamar népszerű lett, 2006-ban az amerikai azonnali üzenetküldési forgalom 52%-át az AIM bonyolította.

2002-ben létrejött a friendster.com, ami az első 3 hónapban elérte a 3 milliós felhasználószámot – ez 2008-ra több mint 115 millióra bővült. 2009-ben a cég úgy döntött, átalakítja közösségi hálózatát egy közösségi játékhálózattá. A felhasználók továbbra is beléphetnek, de a képek, videók, blogok, üzenetek, kommentek, fórumok, csoportok már nem elérhetőek.

Első nagy közösségi oldalunk, az iwiw is 2002-ben startolt, mely 2005 és 2010 között a leglátogatottabb magyar oldal volt. Eleinte a bekerülés meghívásos alapon működött, később már bárki regisztrálhatott. 2007. június 5-én már mobil verzió is elérhetővé vált, majd 2009 április 6-án új kinézetet kapott a portál. 2010-ben már letölthető volt az iPhone-ra és Androidra írt alkalmazás is.

Bár 2008 decemberében túllépte a 4 milliós felhasználószámot, a facebook térhódításával rendszeres látogatóinak száma drasztikusan csökken.

2003-ban elstartolt a MySpace, mely a Friendster klónjaként indult. 2006-ban már több mint 54 millió felhasználója volt, ám 2012 júniusára ez a szám 25 millióra csökkent.

Az első és egyben legnagyobb üzleti közösségi oldal, a LinkedIn 2003 májusában kezdett térhódításába. A felhasználók itt üzleti kapcsolataik alapján építenek ismeretségeket. Lehetőség van önéletrajz feltöltésére, vállalatok követésére – figyelmeztetés érkezik, ha új álláslehetőség kerül meghirdetésre. Így a munkahely keresésében is nagy segítséget nyújt, valamint a munkaadónak is egyszerű arra alkalmas munkaerőt keresnie – főleg, ha figyelembe vesszük a felhasználók 175 milliós nagyágát. A Linkedin-nek 2012. augusztus 18-án, Magyarországon 244 297 tagja van a LinkedIn Ads adatai szerint és 10 percenként 1 újabb taggal bővül a közösség.

2004-ben kezdte meg működését a Facebook. Elődje, a Facemash – melyet Mark Zuckerberg és Adam D’Angelo készített- 2003-tól üzemelt egyetemisták számára. Az oldal olyan népszerű lett, hogy használói száma meghaladta a százezret. Így született meg a Facebook, melyet kezdetben csak a Harvard egyetem hallgatói érhettek el, majd kiterjesztették a többi egyetemre is. Nemsokára már minden 13 évet betöltött személy regisztrálhatott. 2008-ban megelőzte a MySpacet a havi aktív felhasználók számában, sőt, 2012 október 4-én a felhasználók száma meghaladta az 1 milliárdot.

A Twittert 2006 októberében a San Franciscói Obvious Corp. hozta létre. A Twitter egy mikro-blog szolgáltatás, ahol maximum 140 karakteres bejegyzéseket lehet megosztani. A tweetek rekordját a 2011-es FIFA Női Világkupa döntője hozta, ahol Japán az Egyesült államok ellen játszott: másodpercenként 7196 bejegyzés született. 2012 áprilisában már az 500 milliomodik regisztrált felhasználóját ünnepelte. Néhány a legnépszerűbb felhasználó közül: Lady Gaga 30 millió, Barack Obama 20,5 millió, YouTube 17,5 millió és Cristiano Ronaldo 13,5 millió követővel.

2010 márciusában zárt béta verzióval kezdte meg pályafutását a Pinterest. Az oldalon képeket lehet megosztani és újraosztani, témák szerint rendezetten. 2011 decemberében Hitwise adatai szerint a heti 11 millió látogatással bejutott a Top 10 közösség oldal közé. 2012 januárjában több forgalmat generált a kereskedőknek, mint a LinkedIn, a YouTube és a Google+ együtt. 2012 januárjában elérte a 11,7 milliós egyedi felhasználói számot egy hónap alatt, ami a történelem leggyorsabb növekedése.

2012 novemberében a közösségi oldalak havi látogatottsági versenyének első öt helyezettje a következő: Facebook, Twitter, LinkedIn, MySpace és GooglePlus+ (Forrás: http://www.ebizmba.com/articles/social-networking-websites).

Ennek tükrében lássuk, mivel telik egy átlagos nap az interneten:

Közösségi oldalak felhasználóinak száma, 2008.

Helyezés

Közösségi oldal

Regisztrált felhasználók

1

MySpace

253. 145. 404

2

Facebook

200. 000. 000

3

Windows Live Spaces

120. 000. 000

4

Habbo

117. 000. 000

6

Hi5

80. 000. 000

7

Tagged. com

70. 000. 000

8

Orkut

67. 000. 000

14

LinkedIn

35. 000. 000

43

Twitter

6. 000. 000

51

iWiW

1. 700. 000

Közösségi oldalak felhasználóinak száma, 2010.

Helyezés

Közösségi oldal

Regisztrált felhasználók

1

Facebook

500. 000. 000

2

Qzone

200. 000. 000

3

Habbo

162. 000. 000

4

MySpace

130. 000. 000

5

Windows Live Spaces

120. 000. 000

6

Bebo

117. 000. 000

7

Orkut

100. 000. 000

8

Friendster

90. 000. 000

9

Vkontakte

81. 500. 000

10

Hi5

117. 000. 000

11

Twitter

75. 000. 000

12

LinkedIn

75. 000. 000

13

Tagged. com

70. 000. 000

18

Classmates. com

50. 000. 000

34

StudiVZ

17. 000. 000

49

XING

1. 700. 000

56

iWiW

4. 000. 000

Közösségi oldalak felhasználóinak száma, 2012.

Helyezés

Közösségi oldal

Regisztrált felhasználók

1

Facebook

1 000. 000. 000 +

2

Twitter

555. 000. 000 +

4

GooglePlus

400. 000. 000

6

Habbo

230.000.000

8

LinkedIn

175. 000. 000

9

Badoo

163.000.000

28

MySpace

25.000.000

34

Deviantart

22.000.000

n.a.

Pinterest

11.700.000

63

iWiW

4.700.000

Vissza a tartalomjegyzékhez

Új Széchenyi terv
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszirozásával valósul meg.

A Társadalominformatika: moduláris tananyagok, interdiszciplináris tartalom- és tudásmenedzsment rendszerek fejlesztése az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával, az ELTE TÁMOP 4.1.2.A/1-11/1-2011-0056 projekt keretében valósult meg.
A tananyag elkészítéséhez az ELTESCORM keretrendszert használtuk.